divendres, 28 de març del 2014

Th. W. Adorno. Monografies musicals. Assaig sobre Wagner. Mahler, una fisiognomia musical. Berg, el mestre de la transició mínima



Th. W. Adorno sempre destacà la faceta compositiva de la música. En concret, el treball que es fa sobre el tema musical, que és un subjecte. Per Adorno, l’obra musical és la història del subjecte: la seua presentació, com es relaciona amb altres temes, com es desenvolupa i, finalment, com s’arriba a una conclusió (si això és possible). És una composició orgànica construïda a partir de la summa de diferents parts que provenen d’un tronc comú i que han de formar un tot el més compacte i configurat possible. A partir d’aquí, cal veure quins trets caracteritzen la composició, és a dir, quins trets psicològics té el tema musical (valorar la part) i com es desenvolupa (valorar el tot, tant el desenvolupament com la conclusió). De la composició se’n deriva la posició política i sociològica del compositor, però també de l’obra i de l’oient, perquè el particular dispositiu que es forma fa que s’uneixin en una única esfera. En primer lloc, tenim el subjecte en forma de tema musical i la seua inserció lliure o no en el tot que és l’obra. Tanmateix, el treball de composició el fa el compositor, que és un subjecte que s’expressa i que manifesta la seua llibertat en el treball compositiu i en l’assoliment del tot. Aquesta doble esfera s’ha de completar amb una tercera: l’oient també hi participa. Ha de ser capaç de comprendre el caràcter psicològic del subjecte, seguir-hi el procés vital, viure el procés narratiu del què segueix a què i per què, i finalment ha de valorar les conclusions i la configuració del tot. En d’altres mots, estar a l’altura d’aquest procés significa que s’és un oient que comprèn. No per casualitat, Adorno sempre va mostrar molt d’interès per la pedagogia de la música, que s’ha d’ocupar estrictament de la comprensió del procés de configuració de l’obra. Res d’adaptacions infantils, res de procurar entendre els misteris romàntics, res de dependre d’un programa literari, l’únic important és la comprensió immanent de l’obra articulada: com s’articula i com s’ha d'interpretar perquè l’entramat quedi clar.
Adorno tenia molt clar què havia de ser la música. I també què havia de ser la civilització i la cultura. Si, com sempre va creure, la música és un reflex de la societat, s’hi poden reconèixer en el seu funcionament conceptes filosòfics, estètics, polítics o sociològics. En aquest sentit, cal esmentar que Adorno va ser un intel·lectual (filòsof, sociòleg, musicòleg, compositor, pianista) hereu dels plantejaments de la Il·lustració, tot i que també un perspicaç crític de la seua dialèctica. La voluntat racional il·lustrada, que ha de procurar l’emancipació de l’individu (a través de la raó), comporta una paradoxa (en la raó) que fa que es converteixi en una voluntat de domini, d’un mateix i de la societat. La preocupació, per tant, se centra en l’individu i en el seu desenvolupament social com a subjecte crític, lliure i reflexiu. I és així com es valora l’obra musical, perquè és un camp de proves (un sismògraf, en les seues paraules) en el qual es presenta i es desenvolupa el subjecte. Els seus trets psicològics, el seu desenvolupament, el seu triomf o fracàs; també la valoració i el distanciament que el compositor presenta en aquesta psicologia i la seua confiança en l’acció.
Aquesta manera de compondre respon a la tradició vienesa-germànica de música culta, que aniria, grosso modo, de Wolfang Amadeus Mozart, Joseph Haydn i Ludwig van Beethoven fins Arnold Schönberg, Anton Webern i Alban Berg, passant per Franz Schubert, Robert Schumann, Fèlix Mendelsshon, Johannes Brahms, Richard Wagner, Anton Bruckner i Gustav Mahler. És a dir, des del moment de la gestació del projecte il·lustrat fins la seua decadència, passant també pel seu procés dialèctic. D’aquesta llista, segons Adorno, el cim il·lustrat correspon a Beethoven, perquè les seues obres tenen els subjectes més plens, però al mateix temps més ben treballats i que són capaços d’arribar a conclusions més potents. Tot i que sempre després d’un camí llarg i tortuós, el que significa que la música de Beethoven presenta una confiança positiva en l’acció de l’ésser humà, manifestat aquest tret en els formidables desenvolupaments de les seues obres. I el moment més difícil és el de la música de la Segona Escola de Viena, amb unes obres que tenen uns subjectes traumatitzats i escindits (dissonants) que difícilment poden assolir cap desenllaç o final (dissolució de les formes clàssiques). El que es produeix en aquestes obres és una crisi de confiança, una crisi de l’acció.
Per tant, és dintre d’aquesta tradició d’organicisme musical, de la qual Adorno sempre en fou un clar portaveu, on hem de situar els protagonistes de les monografies: Wagner, Mahler i Berg. Per a un altre dia podem deixar la ignorància o el clar menyspreu que Adorno tenia d’altres tipus de música. Perquè no tota la música culta funciona amb aquests paràmetres, és a dir, amb el mètode del desenvolupament temàtic dins d’una obra orgànica o configurada. Per exemple, tenim l’aposta pel timbre, pels ambients i pel no desenvolupament psicològic dels temes que practiquen els francesos (Claude Debussy i Maurice Ravel), que Adorno considerava supèrflua; o el treball sobre el ritme d’Igor Stravinski, que Adorno considerava una regressió en la civilització; o la música futurista i experimental sense subjecte d’Edgar Varèse, que dubto que valorés. Sense tenir en compte que sempre va desconfiar d’altres pràctiques de música organicista, siguin les dels eslaus (Piotr Txaikovski, Antonin Dvorak o Dimitri Shostavòvitx) o les dels anglesos (Gustav Holst o Benjamin Britten).
         



Malgrat tot, la monografia sobre Wagner és devastadora. En la seua música, Adorno hi troba els perills de la confiança en l’acció i en la tècnica que presenta la raó il·lustrada. I, òbviament, això es manifesta en la ciència compositiva de Wagner, en la manera com presenta els temes musicals (Leitmotive) i, sobretot, en la manera com els desenvolupa. Tenim, per tant, un exemple pràctic del que suposa la dialèctica de la Il·lustració. Adorno comença la monografia explicant el context no estrictament musical, que fa referència tant a la personalitat i biografia de Wagner, com als arguments que ell mateix escrivia per a les seues òperes. De Wagner destaca la seua faceta d’empresari amb pocs escrúpols que es venia al millor postor per aconseguir els seus objectius, bé sigui als burgesos o als nobles. També s’hi destaca l’antisemitisme, present tant en la vida pública de Wagner (la relació ambivalent amb el director Levi) com en els arguments plens de caricatures de tòpics jueus. Dels arguments també en destaca la grandiositat i la pompa, que després estaran molt presents en el feixisme, al mateix temps que el seu conservadorisme i moralisme. Finalment, també el descriu com un diletant que vol abraçar massa coses sense saber fer res bé.
La crítica central es troba en la manera com Wagner treballa els Leitmotive i els associa a personatges i a conceptes. Segons Adorno, el leitmotiv wagnerià no és equivalent al tema subjectiu de les simfonies de Beethoven o del classicisme vienès. En el leitmotiv hi ha un component que aliena el subjecte, un element de renúncia de l’autonomia i de la llibertat. El leitmotiv demana tota l’atenció en ell mateix, per això, en lloc de servir com un element nodal,  genera un plaer idiota. Adorno diu que actua per recordar coses a un públic que no ha d’estar massa atent, com després passarà amb la música de cinema. En d’altres mots, es produeix una fetitxització del tema musical que impedeix la seua significació real dins del conjunt. De la mateixa manera que no és un subjecte, la ciència compositiva de Wagner no el desenvolupa, sinó el repeteix d’una manera banal. També aquí s’ha de parlar de renúncia, en aquest cas de la idea de progrés que ha de conduir a l’alliberament i que s’ha de mostrar sempre a través del treball compositiu. Aquesta doble renúncia, Adorno l’exemplifica en termes musicals a partir de l’ús pictòric i colorista del so, molt més acusat que en el classicisme vienès i que entorpeix la identificació subjectiva i la composició, convertint les obres en una mercaderia de consum. També en un ús problemàtic de les dissonàncies. A més, Adorno hi veu una incongruència entre els subjectes musicals, que considera deteriorats, i el contingut orquestral, sobredimensionat i que els ofega. Sí que reconeix un valor positiu en l’orquestració wagneriana, perquè utilitza molt bé el color dels diferents instruments i perquè aconsegueix una significació expressiva individual en cada una de les seus obres (igual de bé com després ho faran els compositors de la Segons Escola de Viena). No obstant això, també hi identifica una grandesa i una monumentalitat orquestral que no funcionen i que veu com el prolegomen clau del feixisme.
            Aquesta faceta purament musical ens condueix a la relació entre música i text. Cal dir que aquesta sempre ha estat una preocupació de l’òpera, com ho demostren les crítiques antològiques a la feblesa dels arguments, als excessos dels cantants o a la feble relació entre les àries i els recitatius com un impediment d’assolir una estructura consistent. Wagner, en el seu drama musical, va creure resoldre aquests problemes per sempre. En canvi, Adorno considera aquest intent un gran fracàs. Això és així principalment per la falsa integració wagneriana dels elements expressius, especialment l’assimilació de la música al text. Segons Adorno, la convergència wagneriana provoca una violència en els propis mitjans individuals que provoca la seua desnaturalització, és a dir, que el text deixi de banda les funcions literàries i que la música deixi de banda les funcions musicals. Aquesta situació fa que tant els textos com la música siguin anacrònics i redundants. Al respecte, Adorno troba molt més interessant la unitat estètica que proposa Berg o inclús la de Mozart, els quals l’aconseguien a partir de l’autonomia radical de cada camp.
Els últims tres capítols de la monografia serveixen com a síntesi del que és la música de Wagner per a Adorno. Torna a haver-hi referències als arguments wagnerians i la manera en què són enfocats. S’hi detecten dos problemes. El primer és que els arguments no porten incorporats el context històric o social. Segons Adorno, Wagner menysprea la Història. Després cal tenir en compte l’individualisme dels personatges, que fa que no tinguin profunditat psicològica i que en lloc de ser entitats vives siguin marionetes en mans del destí. En el capítol IX fa una anàlisi extensa de les connotacions històriques de l’argument de l’Anell del Nibelung, del qual diu que és “una desmesurada cançó de bressol de la classe burgesa.” En aquesta obra, que narra la caiguda del món dels déus i la vinguda d’un món dominat per l’avarícia, hi veu les traïcions de les diferents revolucions burgeses. Però el que domina és un estat general d’impotència: Wotan és el déu que no actua i Sigfrid, l’heroi que bada. Finalment, Adorno crítica el pessimisme de Wagner i la seua visió sempre positiva i alliberadora de la mort.  



El posicionament respecte a Mahler és molt diferent. Adorno hi veu un compositor molt especial, segurament el més especial de tots. I es proposa descriure aquest caràcter, aconseguint, segons la meua opinió, una de les grans fites de l’escriptura estètica i filosòfica sobre música. Adorno reconeix que la música de Mahler parteix sempre de la relació del subjecte amb el món, amb allò real. El subjecte intenta respectar la natura però al mateix temps transcendir-la. I és aquesta dialèctica la principal font de conflictes. Per Adorno és molt important que aquest contingut es trobi en la música mateixa d’una manera immanent, no en cap programa literari. Al respecte, destaca la fanfàrria i l’aparició del tema musical de la Simfonia n. 1, després d’uns moments musicals que descriuen la natura i el món.
Per narrar aquest esdevenir, les simfonies i els lieder de Mahler desenvolupen una prosa musical plena de gestos lingüístics però sense significacions concretes. I això ho fa estrictament amb els mecanismes de la música tonal, sense forçar-los però aconseguint-hi noves atribucions (el que va ocasionar en el públic la incomprensió). Adorno considera molt important la descripció d’aquesta prosa musical i les connotacions subjectives que presenta, que no són estrictament les del propi Mahler, sinó les dels motius musicals. Les simfonies són porcions de món objectiu en les quals uns subjectes reaccionen amb d’altres i entre sí. I són aquestes relacions les que tenen conseqüències subjectives, que són al mateix temps les que conformen el tot. Al respecte, Adorno també destaca el fet que Mahler treballa la forma de cada obra de manera individual, des de baix, segons les necessitats de cada cas. Tanmateix, un altre aspecte important en la construcció d’aquests mons simfònics és la recurrència a materials populars i folklòrics. També aquí Mahler és especial. La seua no és una posició folklorista, ni òbviament científica. Mahler recull la veu del poble sense complexos i la insereix en la composició culta, aconseguint un estrany equilibri entre les dues esferes. És d’aquesta manera com la música de Mahler, cultíssima i treballadíssima, aconsegueix erigir-se en portaveu dels perdedors, de les víctimes que no han sabut adaptar-se al món capitalista. I és aquest context, que Adorno és capaç de llegir en la música, el que s’equipara amb la gran novel·la del vuit-cents. Pel que fa al contingut, aquesta prosa musical també es troba al nivell del  pensament filosòfic que ja qüestionava els grans sistemes. Al respecte, resulten molt interessants els comentaris que Adorno dedica als lieder de Mahler, els quals es construeixen d’una manera orquestral i són molt importants per a les simfonies.
Si bé Adorno sempre es va ocupar de descriure la música organicista, que correspon a la tradició musical vienesa, cal destacar també que no tots els compositors entenien igual la relació entre les parts i el tot. En aquesta monografia, Adorno fa referències al treball dels diferents compositors d’aquesta tradició. Per exemple, de Beethoven diu que fa una música sobre petites cèl·lules que contenen en si mateixes el tot; de Schubert destaca que en les seues composicions s’albira el perfecte equilibri entre la part i el tot; o de Bruckner no li agrada que les seues composició siguin tan afirmatives, fet pel qual el considera inferior a Mahler. Pel que fa a Mahler, destaca la inqüestionable individualitat dels temes, també la seua manera de variar-los. Però sobretot com d’aquest individualisme s’hi gesta un tot sempre des de baix (Adorno encunya el concepte “nominalisme” per referir-se a aquesta individualitat que trenca amb qualsevol esquema prefigurat, i que serà clau per a la música de la Segona Escola de Viena).
En els capítols finals del llibre, Adorno fa referència a qüestions pràctiques sobre interpretació (Mahler, un dels millors directors de l’època, escrivia molt clar la seua música per evitar ambigüitats), orquestració (Mahler extrau el color i les potencialitats de cada instrument) i contrapunt (Mahler desprèn de la polifonia conseqüències dramàtiques i filosòfiques) que reafirmen aquesta individualitat i aquest caràcter mahlerià. Adorno també destaca com Mahler introdueix temes populars, exòtics o apunts satírics per convertir-los en episodis abstractes (en aquesta ironia i en aquest distanciament, també en la capacitat de barrejar-ho tot i fer-ne una cosa sòlida, hi veu el principal tret jueu).
En definitiva, Adorno aconsegueix explicar la singularitat de Mahler. Un compositor que va ser lliure i profundament individualista, però sempre des d’un llenguatge tant estandarditzat i convencional com el de la Pràctica Comuna de la Tonalitat. Aquest encaix té clares implicacions sociològiques que, segons Adorno, expliquen les contradiccions que mai no va ser capaç d’afrontar la societat capitalista i burgesa de l’època. D’aquí sorgeix la idea que Mahler s’erigeix musicalment en el portaveu dels perdedors del món contemporani. Precisament, en l’últim capítol, Adorno se centra en els sentiments de tristesa que traspuen les obres de Mahler. Una sensació que prové de la mateixa forma musical, de les seues imperfeccions, de la seua incapacitat d’esdevenir obres mestres perfectes. Aquest tarannà estarà emparentat amb els problemes i el caràcter dispers dels compositors de la Segona Escola de Viena.  



            Adorno va ser alumne de Berg i ell mateix es considerava un membre de la Segona Escola de Viena. Això explica que la monografia que li dedica sigui la més personal, no només perquè hi trobem referències de primera mà, sinó també perquè es nota que el llibre és un homenatge a una generació que, segons Adorno, va ser desactivada i neutralitzada des de diferents punts de vista (la cultura de masses, el neoclassicisme, les acusacions de degeneració per part del nazisme, les acusacions d’elitisme per part dels comunistes, etc.). En aquest sentit, aquest retrat de Berg acaba esdevenint més laudatori respecte a la Segona Escola de Viena que la polèmica Filosofia de la Nova Música, en la qual Adorno tampoc no estalvia crítiques i retrets als seus mestres, sobretot a la vessant dodecafònica de Schönberg (per poc expressiva i artificiosa).
Adorno comença la monografia definint el que considera que és el gran caràcter de la música de Berg: la complicitat amb l’esdevenir, amb la desintegració i amb la mort. Un to que Adorno, un cop més, s’encarrega de demostrar musicalment, és a dir, en l’anàlisi de com Berg treballava les relacions entre les parts temàtiques i el tot orgànic. Al respecte, destaca com Berg desfà orgànicament els temes i els torna a formar, també com aconsegueix formes plenament configurades per mitjà d’un sistema de variacions molt complex. Tot i que, segons Adorno, el que més destaca en aquest formalisme és la capacitat d’incorporar imperfeccions i una continua sensació de desintegració. D’alguna manera, la composició de Berg és coherent i perfecta en la mateixa integració de la sordidesa. Aquest domini de les transicions i aquest caràcter li van permetre construir grans obres formals, però també comprometre’s argumentalment amb els perdedors. Els arguments de Wozzek i Lulu, però també la complexitat formal i musical amb la qual els treballa, són una prova clara al respecte. La mestria de Berg és produir aquesta síntesi d’un món que li feia mal però que estimava profundament.
La monografia dedicada a Berg també és una mostra perfecta de la idea que Adorno tenia de l’estudi musical i de l’escriptura sobre música. Com s’ha vist, tenia molt clar que l’important de la música són les composicions. I cal explicar com funcionen i com s’articulen, és a dir, cal referir-se a les obres d’una manera immanent. Només a partir d’aquí es podran extreure conclusions que vagin més enllà de la música mateixa. Seguint aquest punt de partida, Adorno fa un anàlisi de l’obra completa de Berg, destacant-hi els temes, els desenvolupaments i les conclusions, però també les connotacions estètiques que s’hi deriven. Això permet veure l’evolució de la seua trajectòria. Les primeres obres de Berg, com la Sonata per a piano o els lieder d’Altenberg, estan construïdes segons els principis de la tonalitat i de les formes clàssiques, tot i que ja presenten trets propis de la seua personalitat, tant pel que fa als temes com a l’articulació de les formes clàssiques. En alguna obra d’aquesta etapa primerenca ja es mostren inquietuds atonals, que es manifestaran obertament en el Quartet de corda, en les Peces per a orquestra i en Wozzek. Adorno destaca que en l’atonalitat ja no és important reconèixer els motius subjectius o detectar la construcció d’un sentit, sinó que cal ficar a la mateixa altura tots els esdeveniments i sentir el seu estricte funcionament immanent (el que significa que sí que es pot fer un reconeixement dels temes i dels esdeveniments, però que no estan subjectes a cap regla formal, sinó al seu propi esdevenir). Finalment, trobem les obres dodecafòniques, de les quals destaquen la Suite Lírica i Lulu. La manera de Berg de treballar aquest mètode de composició és molt diferent a la de Schönberg (que va fer les obres més àrides de la seua trajectòria) i a la de Webern (que va desenvolupar una originalíssima manera de compondre aforística i tímbrica). Per la seua banda, Berg sempre destacà per la seua capacitat de mantenir l’especificitat dramàtica per damunt de les rigoroses regles del dodecafonisme. Ras i curt, sabé adaptar el rigor de la tècnica a les necessitats immanents, sense renunciar-hi.    

Una vegada llegits els diferents anàlisis, s’hi pot extreure com a conclusió el que seria el to característic de la música de Berg: una música configurada però plena de desintegracions i d’elements inorgànics que representen la subjectivitat en un estat pur. En d’altres molts, Berg fa servir el màxim formalisme per aconseguir el màxim dramatisme. D’aquí la seua fidelitat als textos que va elegir per musicar i la seua comprensió compassiva de les criatures que elegí tractar musicalment (molt lluny del distanciament i de la ironia del neoclassicisme). Precisament, és justament des d’aquesta postura immanent que es pot parlar d’estètica, perquè Adorno també alerta dels perills de l’anàlisi abstracte i de la dèria burgesa de separar l’art de qualsevol connotació social o política. De nou, per tant, torna a destacar que per explicar la composició musical fan falta arguments que pertanyen a l’àmbit de l’estètica general, els quals van molt més enllà d’allò purament musical però només s’hi poden manifestar des d’aquest àmbit. És d’aquesta manera que Mahler era considerat un novel·lista o Berg és considerat un compositor eminentment dramàtic. No només això, sinó tots dos compromesos amb els febles i molt crítics amb la realitat. Segons Adorno, aquesta sensibilitat de Berg i aquesta capacitat de mostrar la subjectivitat musicalment és el que l’emparenta amb Schubert i Schumann, molt més que amb Wagner. I aquí penso que es troba la gran aportació d’Adorno: aconseguir integrar la Segona Escola de Viena en la tradició de música alemanya. El que Adorno ve a dir és que l’atonalisme de Schönberg, Berg i Webern no va trencar res, sinó que va ser la natural continuació del classicisme vienès i dels compositors del segle XIX.

6 comentaris:

  1. Com ja va quedar establert, començarem el debat tractant per separat cadascuna de les monografies, perquè el llibre d’Adorno és en realitat la summa de tres obres independents i penso que serà més profitós treballar-les d’una en una. Simplement per establir un ordre. Així, doncs, proposo que comencem amb la discussió sobre Wagner. I quan l’acabem, passem a Mahler i a Berg. Ara bé, queda clar que també hi ha relacions entre les tres monografies, algunes de les quals destacades en la ressenya que he escrit (referències a una tradició musical concreta, visió immanent i estètica de l’anàlisi, ideologia, etc.). Per tant, la separació per parcel·les tampoc no ha d’impedir-ne la relació, així com tampoc no ha d’evitar que es matisi o es corregeixi el que jo he escrit.
    Començo, per tant, la discussió sobre Wagner.
    Penso que el gran tema que hem d’abordar és si avui en dia tenen o no vigència les crítiques que Adorno esgrimeix contra la música de Wagner. En d’altres mots, si està caduc i superat l’enfocament que considera Wagner un autor proto-feixista. La posició d’Adorno podria adscriure’s a aquell pensament progressista del passat segle que va proposar lectures ideològiques de la història i del pensament, i que no només va afectar Wagner, sinó que, per exemple, també es va dedicar a acusar Nietzsche de proto-nazi. Per la meua banda, penso que és obligat reconèixer la solidesa dels arguments d’Adorno, el qual tenia grans coneixements musicals i una fina capacitat per argumentar la música des de la filosofia i la sociologia. Però, òbviament, el seu treball també està ple de prejudicis. El que em resulta difícil establir és on es troba la línia entre el sòlid argument i el ressentiment. Insisteixo: la pregunta que cal fer és si podem avui en dia centrar-nos només en la música de Wagner i oblidar el context protofeixista que va acompanyar Wagner i que Adorno és capaç de demostrar musicalment. En definitiva: podem desmitologitzar Wagner? Podem extreure el context nacionalista alemany?
    Com a breu resposta, m’agradaria comentar algunes persones que, des de diferents llocs, ho han intentat. Josep Pla, en la monografia que va dedicar a l’homenot Joaquim Pena, un dels primers wagnerians catalans, ja va explicar magníficament els problemes que tenien els arguments i el context que rodejava aquesta música, i ja va anotar que el que calia fer era centrar-se exclusivament en la música i oblidar-se del text i de la metafísica. Tot i que el mateix Pla trobava la música de Wagner tan recarregada que molestava. En la mateixa línia, podem seguir el bloc del company Guillem, un melòman que estima la música de Wagner des d’una postura immanent i analítica; i que valora que la interpretació que es fa d’aquesta música tingui en compte i doni a entendre la configuració musical de l’obra. Però que també té problemes amb els arguments (i amb el que ell anomena “la secta wagneriana”). Per un altre costat, tenim dos llibres magnífics que parteixen de la pregunta que jo formulo més amunt (dos llibres que precisament ha traduït Paco). El primer és Aspectes de Wagner, l’obra de Bryan Magee. És una introducció a Wagner que no està contaminada per cap prejudici i que és capaç de reflectir molt bé els grans puntals de la música i de la literatura de Wagner com si fos un autor d’avui en dia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. L’altra és Cinc lliçons sobre Wagner, d’Alain Badiou. L’objectiu de Badoui és rebutjar el context wagnerià que condueix al nacionalisme alemany, i centrar-se exclusivament en l’afer estètic i musical (recolzant-se en la versió que Boulez i Chereau van fer de la tetralogia de l’anell del Nibelung). Per això parteix justament de la filosofia d’Adorno, en concret de Dialèctica negativa, una obra en la qual a penes hi ha referències musicals però que és central en el pensament adornià, sobretot pel fet que conceptualitza quina pot ser la manera de fer filosofia i de pensar l’obra d’art després de l’Holocaust. Segons Adorno, després de la barbàrie absoluta, l’obra d’art i el pensament han de ser capaços de reproduir el sofriment sempre advertint que mai més no s’ha de repetir. Cerca una possible solució d’aquest problema situant en el centre el sofriment, com a l´única veritat sòlida que existeix. I el coneixement només s’hi pot apropar de manera negativa i mai directament. Segons Adorno, en l’obra d’art això s’aconseguiria prescindint de la forma, centrant-se només en l’esdevenir i en la immanència necessària de cada subjecte. A partir d’aquí, Badiou intenta reconèixer en la música de Wagner els trets citats, fet que jo trobo dubtós i problemàtic (potser seria millor referir-se a G. Ligeti o K. Penderecki).
      Finalment, el llibre de Badoui ens porta a Slavoj Zizek, un altre intel·lectual que reivindica tornar a Wagner i que escriu l’epíleg de l’obra del primer. Ara bé, Zizek parteix d’una postura inversa: cal tornar a Wagner però en la seua totalitat, perquè els seus textos s’enfronten a qüestions del poder i de la sexualitat com mai ningú no ha estat capaç de fer-ho. I això és així independentment del context en què va treballar Wagner. Segons Zizek, el que cal fer és actualitzar les obres de Wagner segons els desafiaments actuals, centrant-se sobretot en la particular relació que hi ha entre la música i la imatge en l’obra wagneriana. A partir d’aquí, segons Zizek cal tractar les òperes com una obra oberta. Zizek no destaca ni la música ni el context, sinó l’obra total de Wagner a partir d’una relectura ideològica d’arrel comunista. I el que descobreix és que Wagner fou el gran testimoni de l’èxit i el fracàs de la modernitat.

      Elimina
  2. Anem a pams. Per a un profà en matèria musical com jo, comentar un llibre com aquest esdevé una gosadia equiparable a la d’un analfabet pontificant sobre literatura. Si a tot això afegim que el text objecte de comentari és de Theodor Adorno, autor en qui el talent, la saviesa i l’extrema dificultat compareixen units en una combinació tan suggestiva com sovint generadora d’una irritant obscuritat, aleshores el lector comprendrà de seguida que aquesta captatio benevolentiae, lluny de representar cap gest de coqueteria intel•lectual, resultava un tràmit imprescindible, ja que constitueix el reconeixement pur i simple de la temeritat en què incorro en escriure aquestes línies i una apel•lació a la generositat d’aquells que podrien abordar l’assumpte amb més coneixement de causa.
    Un cop establert l’anterior, he de dir que la meva lectura de l’assaig sobre Wagner no coincideix amb alguns dels arguments avançats per Fèlix. D’entrada, no és ja que consideri totalment desencertat aplicar a Adorno l’etiqueta de «progressista», sinó que tampoc em sembla que la insistència en la prefiguració avant la lettre ―massa evident, d’altra banda, com perquè pagui la pena esplaiar-s’hi― de la parafernàlia nazi detectable en les obra de l’autor de Parsifal sigui reveladora de res més que de la relació genealògica existent entre l’una i les altres. En qualsevol cas, confondre-la amb una relació de causa-efecte fóra tan polèmic i desencaminat com atribuir a Marx la responsabilitat pel gulag. Ja sé que n’hi ha qui ho fa així, però no em sembla la manera més lúcida d’aclarir una història ja prou embullada sense necessitat d’aquests malabarismes. Per al meu gust, doncs, és només quan prescindim d’aquestes apreciacions superficials que el text adornià comença a desplegar la seva sagacitat analítica i ens ofereix una aproximació al compositor en la qual l’observació sociològica no se superposa de manera postissa a la reflexió sobre el material sonor, sinó que neix de la seva mateixa configuració.
    Fidel a l’estil argumentatiu dialèctic que caracteritza els seu pensament, Adorno hi emet un judici sobre la música de Wagner tan matisat com ambivalent, on la constatació de totes i cadascuna de les seves genials aportacions es mostra en contrast amb la contrapartida negativa, fent bona aquella dita benjaminiana segons la qual no existeix cap document de cultura que no sigui alhora un document de barbàrie. Considerada des d’aquesta perspectiva, l’aspiració wagneriana a l’obra total acaba revelant-se com l’indici inequívoc del diletantisme d’un artista que va arribar a l’extrem d’identificar el filisteisme amb l’antisemitisme més radical. No debades, com molt bé assenyala Bryan Magee (Aspectos de Wagner. Barcelona: Acantilado, 2013, p. 99), «[l]a explicación subyacente a la obra de arte total de Wagner no es que sea una forma artística que combina todas las artes, sino que es una forma artística que combina todos los talentos de Wagner.»

    ResponElimina
  3. De totes maneres, l’argument que al meu entendre explica millor les característiques de la música de Wagner penja de les consideracions que en fa Adorno com el producte de la concepció d’un director d’orquestra, en unes pàgines que en alguns aspectes podrien resultar complementàries de les reflexions que Canetti va fer sobre aquesta figura a Massa i poder. L’ambivalent grandesa de l’obra wagneriana, tant pel que fa al color com a l’empastat orquestral, però també a la integració dels diferents elements de l’espectacle, com ara la interpretació o l’ús de les veus, difícilment s’explicarien sense una tal perspectiva, que trenca amb la manera d’entendre la composició predominant en la Primera Escola de Viena, en la mesura en què la individualitat del so instrumental s’hi dissol en un magma sonor de característiques monumentals, recorregut per una constant aspiració a la sublimitat.
    Fa anys, en un llibre suggestiu però massa ple, per al meu gust, de langue de bois, Jacques Attali (Bruits: Essai sur l’économie politique de la musique. París: Presses Universitaires de France, 1977) avançava la tesi que els canvis en l’estatut econòmic de la música prefiguren el desenvolupament de la resta del sistema econòmic. No sóc qui per refutar o confirmar aquesta hipòtesi, però crec que pot ser útil a l’hora d’entendre el caràcter mediúmic de la música wagneriana ―això és, la seva propensió al deliri i la fantasmagoria― com la conseqüència de la funció mitjancera del director d’orquestra entre el compositor i el públic, en la mesura en què tracta de pal•liar l’alienació existent entre el compositor i la seva audiència «implicando al público en la obra como elemento del “efecto” de ésta. Abogado del efecto, el director de orquesta es abogado del público en la obra. Pero en cuanto el que marca el compás, el compositor director de orquesta otorga a las exigencias del público una fuerza terrorista» (p. 31). Per aquest costat, resulta evident que el treball de Wagner representa una concepció holista, «superadora» en alguns sentits de la praxis compositiva dels seus antecessors i precursora de futurs desenvolupaments ―verbigràcia, del paper que la música podria haver jugat en el cinema―, però alhora anticipa també la figura negativa del mànager de la indústria cultural, que supedita tots els elements que integren l’obra d’art a la consecució d’un determinat efecte sobre el públic, invisibilitzant al seu torn la labor creativa d’aquells que hi participen i, si cal, la seva mateixa execució, tal com demostra la seva decisió d’emplaçar en el teatre de Bayreuth el fossat de l’orquestra sota l’escenari, a fi d’evitar que els assistents a l’espectacle poguessin distreure’s amb l’activitat dels músics i atenguessin només al que s’esdevenia en l’escena.

    ResponElimina
  4. El propòsit d’Adorno quan escrivia sobre música (la seua idea d’una filosofia de la música), era extreure valoracions sociològiques del material musical. En aquest cas de com Wagner treballa els temes musicals. Trobo molt encertat les teues valoracions que fas sobre Wagner. Efectivament, l’argumentació dialèctica sempre va ser l’element que el va caracteritzar. Era capaç de descriure molt bé els trets positius però també les ambivalències negatives. Cal recordar al respecte que també va ser molt crític amb alguns dels aspectes dels compositors que ell mateix va defensar, com és el cas de la música de la Segona Escola de Viena. Pel que fa a la relació de Wagner amb els nazis, estic d’acord amb tu quan comentes que la millor manera d’acabar amb la polèmica de l’existència o no d’un context proto-feixista en la música de Wagner seria no tenir-lo en compte. Aquesta, per exemple, és l’opció que elegeix Brian Magee. Ara bé, també cal reconèixer que el responsable d’aquest debat és el mateix Adorno. En 1952 va escriure un anunci del seu estudi de Wagner que deia així:

    El Ensayo sobre Wagner pertenece a los trabajos surgidos del Instituto de Sociología, que se impusieron la tarea de mantenerse frente al nacionalsocialismo no en una actitud de infructuosa indignación, sino de resistencia inteligente. De lo que se trataba era de desprenderse de la idea de un mero accidente histórico y destapar el origen de la tiranía fascista en el proceso sustentante. Había que investigar el origen de la ideología hitleriana sin respetar su afinidad con bienes culturales aprobados. Entre éstos se cuenta la obra de Richard Wagner.
    El clásico del Tercer Reich, el único que los dirigentes podían invocar específicamente, se ha convertido entretanto en un trauma nacional. Su nombre significa en la actual consciencia alemana algo penosamente irresuelto. Ahora como antaño debe representar la cultura alemana… y sin embargo es, en el más palmario sentido, inseparable de la barbarie. Toda la música moderna se ha desarrollado en la resistencia contra su supremacía… y sin embargo todos sus elementos se hallan en él mismo. Se le atribuye grandeza estética… y sin embargo no solamente la persona y la mentalidad son fatales, sino que sus obras mismas se muestran como frágiles, sin que hasta la fecha esto haya mermado su poder.
    (MONOGRAFÍAS MUSICALES, pp. 491-493)

    De nou tenim una perfecta argumentació dialèctica: Wagner és la música alemanya i és la música nazi; conté ja elements de modernitat, però la modernitat ha reaccionat contra ell. En definitiva, Adorno diu que Wagner és un dels elements fonamentals de la qüestió alemanya. I dic això perquè encara tinc molt present la lectura de El misterioso caso alemán, de Rosa Sala. Es podria interpretar Wagner seguint el rastre dels temes tractats per Sala, situar-lo en les pàgines del seu llibre, perquè Wagner també fou un literat. No resulta massa difícil si tenim en compte que la seua música realitza una operació d’unitat musical de diferents caràcters alemanys. Una operació que és profundament ideològica i que consisteix en el triomf de la nació alemanya, que és considerada com l’elegida una vegada superats els desafiaments dels temps moderns. També cal anotar que en el teatre de Wagner hi ha un especial culte a la mort, i que Sala això ja ho va destacar com un tret germànic. I aquests són precisament elements que Adorno destaca dels arguments i de la música wagnerians.
    A partir d’aquí, la meua pregunta era si avui en dia té sentit tornar-hi a totes aquestes qüestions. Els defensors de la música de Wagner sempre han preferit centrar-se en la música i en el teatre i seguir endavant (pensem fins i tot en grans directors jueus com Bernstein o Baremboin, que han estat uns grans wagnerians). I han existit diferents intents des de la filosofia de passar pàgina a aquesta qüestió (Bryan Magee, Alain Badiou o Slavoj Zizek). Però, clar, si parlem d'Adorno hem de tractar-ho, perquè ell hi va tenir la intenció.

    ResponElimina
  5. També he trobat molt interessant les referències que fas de la relació de Wagner i el cinema. Un tema que Adorno, malgrat no agradar-li el cinema, també tractà. Cal recordar que Adorno va escriure, junt al compositor Hans Eisler, un excel·lent llibre sobre música de cinema (La música i el cinema). En aquest llibre, precisament, criticava que al cinema de Hollywood s’intentés aplicar la tècnica dels Leitmotive. Adorno i Eisler argumenten que és impossible desenvolupar els temes musicals en el poc espai que té la música cinematogràfica. En canvi, ells són partidaris d’aplicar les característiques més innovadores de la nova música, perquè són més aptes per referir-se a la psicologia i a l’ambient que es presenten en una pel·lícula. Cal recordar que Schönberg va escriure una banda sonora per a una pel·lícula imaginària. I que Berg estava molt interessat en el cinema. Òbviament, Adorno i Eisler també demanaven i pensaven en un cinema que estigués a l’altura de la sociologia i de la filosofia que defensaven. Per exemple, Hans Eisler va treballar en la banda sonora de Els botxins també moren, la magnífica pel·lícula de Fritz Lang sobre la mort de Heydrich, amb guió de Bertolt Brecht (tot i que també és un projecte frustrat per la intervenció dels capitostos de Hollywood).
    En canvi, Wagner i la seua manera de treballar, de coordinar-ho tot, hagués encaixat en el món del cinema (podríem imaginar-lo com aquell gran productor capitalista que tot ho controla). A més, cal tenir en compte que les seues obres de teatre estan plenes d'acotacions gens teatrals i sí molt cinematogràfiques, en el sentit que farien falta els efectes i les possibilitats tècniques. Si no, com fem volar les valquíries? I el final del Crepuscle dels Déus és digne d'una pel·lícula de fantasia èpica tipus El senyor dels anells.


    ResponElimina